استان یزد در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴، شاهد عملکردی درخشان در حوزه تجارت خارجی بوده است. محمدکاظم صادقیان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد، از صادراتی به ارزش ۸۹ میلیون دلار و وارداتی به ارزش ۷۹ میلیون دلار خبر داد که نشاندهنده مازاد مثبت ۱۰ میلیون دلاری در تراز تجاری استان است. این آمار، گویای پویایی و توانمندی بالای بخش صادرات یزد در بازارهای بینالمللی است.
اقلام عمده صادراتی یزد: از معدن تا لوازم خانگی
صادقیان با تشریح جزئیات کالاهای صادراتی، بیان کرد که عمده محصولات صادر شده از استان شامل صنایع معدنی غیرفلزی، محصولات شیمیایی، روغنهای نفتی و مشتقات قیری از مواد معدنی، محصولات پلیمری، صنایع معدنی فلزی و لوازم خانگی بودهاند. این تنوع در کالاهای صادراتی نشان میدهد که اقتصاد یزد تنها متکی به یک صنعت خاص نیست و دارای ظرفیتهای بالایی در بخشهای مختلف تولیدی است. این امر به پایداری اقتصادی استان در برابر نوسانات بازار کمک میکند.

مقاصد اصلی صادراتی: گسترش نفوذ در منطقه و فراتر از آن
مدیرکل صمت یزد، ده مقصد اول صادراتی استان در این مدت را به شرح زیر اعلام کرد: عراق، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، عمان، ترکیه، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و گرجستان. این فهرست، نشاندهنده گسترش نفوذ تجاری یزد در کشورهای همسایه و منطقه، و همچنین تلاش برای ایجاد بازارهای جدید در شرق اروپا و آسیای میانه است. توسعه روابط تجاری با این کشورها میتواند فرصتهای بیشتری برای رشد اقتصادی استان فراهم کند.
ترکیب کالاهای وارداتی: حمایت از تولید داخلی و توسعه صنعتی
صادقیان در ادامه به آمار واردات اشاره کرد و گفت: “در همین بازه زمانی، میزان ۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۹ میلیون دلار وارد استان شده است.” وی افزود که عمده کالاهای وارداتی شامل ماشینآلات واحدهای تولیدی، اجزا و قطعات صنعتی، تجهیزات برق و الکترونیک، مواد شیمیایی، سلولزی و پلیمری میباشد. این ترکیب از واردات، بیانگر آن است که واردات استان عمدتاً در جهت حمایت از تولید داخلی، تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی است، که این خود به رشد و توسعه صنعتی استان کمک میکند.
تراز تجاری مثبت؛ نشانهای از عملکرد مطلوب
تراز تجاری مثبت ۱۰ میلیون دلاری استان یزد در این دو ماه، عملکرد مطلوب بخش صادرات استان را در مقابل واردات به خوبی نشان میدهد. این دستاورد، نتیجه تلاشهای شبانهروزی تولیدکنندگان، بازرگانان و دستاندرکاران حوزه صنعت، معدن و تجارت استان است که با وجود چالشهای اقتصادی، توانستهاند جایگاه یزد را در عرصه تجارت بینالمللی ارتقا بخشند. حفظ و ارتقای این تراز مثبت تجاری، نیازمند ادامه حمایت از صادرات و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای رقابتپذیری بیشتر محصولات یزدی در بازارهای جهانی است.