معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اعلام کرد که با حضور رئیسجمهور، دو هزار و چهارصد واحد آموزشی جدید در نخستین روزهای سال تحصیلی جاری در سراسر کشور به بهرهبرداری میرسد. سالار قاسمی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان یادآور شد که این شورا، بهعنوان راهبردیترین مرجع تصمیمگیری استان، با حمایت ویژه رئیسجمهور از حوزه آموزش و پرورش در کانون توجه سیاسی و اجرایی قرار دارد.
قاسمی با تأکید بر عملیاتی بودن مصوبات شورای آموزش و پرورش، پروژه مهر را بهعنوان یک طرح ملی کلیدی معرفی کرد و خواستار مشارکت تمام دستگاهها در آمادهسازی فضاهای آموزشی شد. وی افزود جذب هشتاد هزار معلم در سالهای اخیر از دستاوردهای مهم دولت چهاردهم است که سهم استان کرمان از این جذب، ۸۶۰ نفر بوده و تأمین نیروی انسانی و افزایش نسبت دانشآموز به معلم را تسهیل کرده است.

در بخش دیگری از سخنانش، معاون وزیر آموزش و پرورش به اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و از رشد ۵۰۰ درصدی اعتبارات نوسازی مدارس در دولت چهاردهم خبر داد. او گفت: «با این حجم سرمایهگذاری، میانگین سرانه فضای آموزشی در ایران به ۵.۵ مترمربع افزایش یافته است، اما در مقایسه با میانگین جهانی ۸.۶ مترمربع هنوز نیاز به توسعه بیشتر داریم.»
تأکید بر توجه ویژه به مدارس استثنایی
قاسمی با یادآوری اینکه «آموزش و پرورش استثنایی مصداق بارز عدالت آموزشی است»، خواستار افزایش سهم این مدارس در نهضت مدرسهسازی شد. وی شاخص سرانه فضا برای دانشآموزان استثنایی را ۹ مترمربع برشمرد در حالی که متوسط جهانی این رقم ۲۷ مترمربع است. چنین فاصلهای نشان میدهد توسعه زیرساختهای استثنایی باید در اولویت برنامههای ملی قرار گیرد.
معاون وزیر همچنین از شناسایی اصلیترین مانع بازماندگی دانشآموزان استثنایی بهعنوان کمبود سرویس ایابوذهاب خبر داد و از استانداریها و فرمانداریها درخواست کرد با تجهیز ونهای مناسب و فراهم کردن مسیرهای دسترسی، فرصت تحصیل را برای گروههای دارای نیازهای ویژه تسهیل کنند.
قاسمی در پایان سخنان خود تأکید کرد: «آموزش و پرورش استثنایی حول سه محور توانبخشی ورزشی، هنری و حرفهای شکل گرفته و برنامهریزی ما معطوف به توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه برای حضور مؤثر در جامعه است.»
با بهرهبرداری از ۲۴۰۰ فضای آموزشی جدید و افزایش چشمگیر منابع مالی و نیروی انسانی، چشمانداز اجرای عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در سال تحصیلی پیشرو امیدوارکنندهتر شده است. همکاری نهادهای دولتی و استانی در تجهیز سرویسهای ایابوذهاب و توسعه فضاهای استثنایی ضامن دسترسی برابر تمام دانشآموزان به آموزش باکیفیت خواهد بود.