رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از عزم جدی برای تحول در فضاهای آموزشی و ساماندهی حدود ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی با بیش از ۱۰ دانشآموز تا هفته دولت خبر داد. این طرح که با همکاری خیرین مدرسهساز انجام میشود، با هدف بهبود کیفیت آموزش و ایجاد محیطهای جذابتر برای دانشآموزان به اجرا در خواهد آمد. همچنین، برنامهریزی شده تا مهرماه سال آینده، ۳۰۰۰ مدرسه جدید به بهرهبرداری برسد.
عدالت آموزشی در کانون توجه دولت
حمیدرضا خانمحمدی با اشاره به تأکید ویژه رئیس جمهور بر مردمیسازی آموزش و پرورش، گفت: “برگزاری ۳۰ نشست تخصصی توسط رئیس جمهور در زمینه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، نشاندهنده اراده قوی دولت برای ایجاد تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت کشور است.” او افزود که الگوی عملی این نهضت با امضای وزرای آموزش و پرورش و کشور ابلاغ شده و حامیان و منابع مالی آن نیز مشخص شدهاند. این گامهای عملی، سبب شده تا تعهدات خیرین مدرسهساز از ۷.۷ همت به ۱۸.۶ همت افزایش یابد که این جهش قابل توجه، بیانگر اعتماد عمومی به این طرح ملی است.
برنامههای تحولی برای فضاهای آموزشی
خانمحمدی با تأکید بر اهمیت ایجاد فضاهای آموزشی دلنشین و پیشرفته، به نقش مولدسازی در تسریع پروژههای عمرانی اشاره کرد. وی اظهار داشت: “با تغییر کاربری مدارس تخریبی و بلااستفاده، میتوانیم درآمد اختصاصی برای آموزش و پرورش ایجاد کرده و به پروژههای در حال احداث سرعت بخشیم.” او همچنین به استانداردسازی سیستمهای گرمایشی ۱۹ هزار کلاس درس در سال گذشته اشاره کرد که نشان از توجه به ایمنی و رفاه دانشآموزان دارد.

ساماندهی مدارس کانکسی و افق روشن آینده
در خصوص مدارس کانکسی، رئیس سازمان نوسازی مدارس تأکید کرد که این مدارس حذف نخواهند شد، بلکه مورد ساماندهی و بهسازی قرار میگیرند تا شرایط آموزشی در آنها بهبود یابد. پیشبینی میشود تا هفته دولت، حدود ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی که بیش از ۱۰ دانشآموز دارند، با مشارکت فعال خیرین مدرسهساز ساماندهی شوند. این اقدام، گام مهمی در جهت رفع محرومیتهای آموزشی در مناطق کمتر برخوردار است.
وی همچنین برنامهریزی برای تحویل ۳۰۰۰ مدرسه جدید تا مهرماه ۱۴۰۴ را اعلام کرد که نشان از توسعه قابل توجه فضاهای آموزشی در آینده نزدیک دارد. خانمحمدی در پایان به نقش بیبدیل خیرین مدرسهساز اشاره کرد و گفت: “حدود ۵۶ درصد از ساخت مدارس در کشور بر عهده خیرین است که این مشارکت چشمگیر، موتور محرکه نوسازی و ارتقاء زیرساختهای آموزشی کشور محسوب میشود.” این نهضت ملی، با تکیه بر همیاری دولت و بخش خصوصی، افق روشنی را برای آینده آموزش و پرورش ایران ترسیم میکند.