اهواز، ایران – یک پژوهشگر برجسته حوزه دین تأکید کرد که حقایق و معارف غدیر باید به عنوان منبعی برای بازخوانی و تأمل در طول تمام سال مورد استفاده قرار گیرد و به صرف یادآوری در روز عید غدیر محدود نشود. این دیدگاه، که بر اهمیت غدیر فراتر از یک مناسبت تقویمی تأکید دارد، میتواند دریچهای نو به سوی فهم عمیقتر آموزههای دینی بگشاید.
عبدالحسین طالعی، در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بهرهبرداری کامل از روز بزرگی همچون عید غدیر نیازمند آمادگی قبلی است، تشبیه جالبی به کار برد: “برای ورود به این روز عزیز، باید مثل یک کشاورز که از قبل کاشت بذر را انجام میدهد، تمام سال، کاشت انجام دهیم. به عبارتی فصل کاشت برای غدیر تمام سال است و روز غدیر، روز برداشت و رساندن پیام آن به گوش جهانیان.”
غدیر، ریشههای توحید و پاسداری از میراث انبیاء
این پژوهشگر و نویسنده کتاب “سفیر غدیر” افزود که حقایق و معارف غدیر باید همواره در طول سال مورد مرور قرار گیرد. او به زیارت غدیریه امام هادی (ع) به عنوان “یک کتاب فشرده” و خطبه غدیریه حضرت رسول (ص)، که آن را “تالی تلو قرآن” و “وصیتنامه شفاهی رسولالله” توصیف کرد، اشاره کرد و اهمیت کار بر روی آنها در طول سال را گوشزد نمود.
طالعی در بخش دیگری از سخنان خود، پیوند عمیق اهل بیت (ع) با توحید را تبیین کرد: “ما در دعاهایی که برای امام عصر (عج) داریم، میخوانیم: ‘واحفظ رسولک و آل رسولک؛ خدایا با محفوظ نگاه داشتن امام عصر، رسول خودت و اهل بیت رسولت را محفوظ نگهدار.’ پس وقتی از اهل بیت میگوییم، در واقع از رسول خدا (ص) میگوییم و وقتی از رسولالله میگوییم، در واقع از توحید میگوییم، چون پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان ارکان توحید خدا هستند. فضائل اهل بیت (ع) در واقع زیر مجموعه فضایل رسول خدا (ص) است.”
امیرالمؤمنین (ع)؛ نگهبان ادیان الهی
وی با تأکید بر جایگاه امیرالمؤمنین علی (ع)، توضیح داد که زیارت غدیریه، مانند دیگر زیارات، از انبیاء گذشته آغاز میشود، اما چون رسول خاتم بالاترین انبیاء و مخلوق خداست، با سلام بر ایشان شروع میشود و سپس به انبیاء، ملائکه و عباد صالح خدا میپردازد. او تصریح کرد: “بنابراین اگر ما به امیرالمؤمنین علی (ع) سلام میدهیم، در واقع در ادامه خط انبیای گذشته است. اگر حضرت نبود، راه تورات و انجیل و راه حضرت موسی (ع) و عیسی (ع) تحریف شده بود. به این دلیل که دین پیغمبر خاتم (ص) تحریف میشد و بهدنبال آن دین حضرت موسی و عیسی (ع).”
طالعی ادامه داد: “پس، امیرالمومنین (ع) حق حیات نسبت به حضرت موسی و عیسی و انبیای گذشته دارد که دین آنها را پاس داشت و از این تحریفاتی که به اینها نسبت داده شد، منزه کرد. در دعاهای ائمه نیز به وضوح این مطلب را در مییابیم که خط سیر و حرکت و فرج اهل بیت، همان خط سیر و فرج انبیاء گذشته است.”
لقب “امیرالمؤمنین”؛ گنجینهای بیپایان
نویسنده کتاب “نجوا زیر آسمان غدیر” در پایان به معنای عمیق و بدون محدودیت لقب “امیرالمؤمنین” پرداخت: “کلمه ‘امیرالمؤمنین’ که طبق روایات لقب خاص امام علی (ع) است، اطلاق دارد و هیچ محدودیتی نمیپذیرد. یعنی اولاً مؤمنین محدود به زمان و مکان خاصی نیستند تا الی الابد و ثانیاً هر جا مؤمنی هست، حضرت علی (ع) بر او امیر است و امیر بودن او هم محدود به حدی نیست؛ در دنیا و آخرت، بر همه شئون دین و دنیا، ظاهر و باطن ما امیر است.”

او افزود: “کلمه امیرالمؤمنین را باید یک معدن بدانیم و به لایههای عمیقش راه یابیم و مرتب مواد جدیدی استخراج کنیم، نه اینکه به یک لایه نازکی از روی آن، بسنده کنیم و بی بهره بمانیم.”