معاون وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد که هیچ دانشآموزی نباید از چرخه یادگیری بازبماند و بسته «پوشش صد درصدی» تحصیل به یک اولویت ملی تبدیل شده است. در نشست شورای آموزشوپرورش استان کرمان، راهکارهای متنوعی برای تکمیل سد بازماندگان از تحصیل و ارتقای کیفیت آموزشی در دورههای مختلف بررسی شد.
دسترسی فراگیر؛ از مدرسه سنتی تا فضای مجازی
تحصیل همگانی دیگر تنها به مهر و تابستان و کلاسهای حضوری محدود نیست. تجربه فاصلهگذاریهای ناشی از بحرانهای جهانی ثابت کرد که شبکههای آموزش مجازی میتوانند ضامن استمرار یادگیری باشند. بنابراین وزارتخانه به این موارد میپردازد:

- توسعه زیرساختهای اینترنت پرسرعت در روستاها و حاشیهشهرها
- تجهیز معلمان به مهارتهای تدریس آنلاین و استفاده از پلتفرمهای تعاملی
با این اقدام، حتی کودکانی که به دلایل جغرافیایی، جسمانی یا خانوادگی امکان حضور مداوم در مدرسه ندارند، از فرایند آموزش محروم نخواهند شد.
همافزایی همهجانبه برای عدالت آموزشی
چنانکه معاون وزیر بیان کرد، وظیفه تضمین آموزش باکیفیت بر دوش آموزشوپرورش نیست و باید همه دستگاههای دولتی، خیرین و نهادهای محلی دست به دست دهند. محورهای اصلی تحول در مدارس غیردولتی براساس سند تحول بنیادین عبارتاند از:
- شفافیت شهریهها و واقعیسازی تعرفههای آموزشی
- تقویت جایگاه معلمان از طریق ارتقای معیشت و توانمندسازی حرفهای
- نظارت مستمر بر کیفیت آموزشی و تربیتی
این سه رکن، بخشی از طرح کلان برای پر کردن خلأهای عاطفی و آموزشی دانشآموزان، بهویژه در مقطع متوسطه، است. افزون بر این، تشکیل کارگروههای شهرستانی برای شناسایی دقیق بازماندگان از تحصیل و طراحی بستههای جبرانی (نظیر کلاسهای فوقبرنامه و مشاوره فردی) توسط معاونتها در دستور کار قرار دارد.
پیشرفت در دستیابی به پوشش صد درصدی تنها با عزم همگانی و پیگیری منسجم ممکن میشود. امروز اغلب کشورها با طرحهای «مدرسه تماموقت» و «شبکه یادگیری مادامالعمر» به سوی برابرسازی فرصتها حرکت کردهاند؛ تجربههایی که میتوان در قالب طرحهای بومی و مشارکتمحور در ایران نیز بازتولید کرد تا هیچ استعدادی در سایه بیتوجهی از دست نرود.