**جیم فارلی، مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد موتور، در مصاحبهای با بلومبرگ نیوز، از مواجهه این شرکت با معضل جدی در تأمین مواد معدنی کمیاب خبر داد. این مشکل، که به دلیل سهم غالب چین در فرآوری این عناصر حیاتی پدید آمده، میتواند پیامدهای گستردهای برای صنعت خودروسازی، بهویژه در بخش خودروهای برقی، به همراه داشته باشد.
چین، که بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت جهانی فرآوری عناصر نادر خاکی را در اختیار دارد، در ماه آوریل قوانین جدیدی برای صدور مجوز صادرات این مواد وضع کرد. این اقدام، به طور مستقیم بر عرضه طیف وسیعی از محصولات، از خودرو و جتهای جنگنده گرفته تا لوازم خانگی، به تولیدکنندگان غربی تأثیر گذاشته است. با توجه به اینکه خودروسازان، به خصوص آن دسته که بر تولید خودروهای برقی متمرکز هستند، از بزرگترین مصرفکنندگان صنعتی این مواد معدنی به شمار میروند، این تغییرات میتواند چالشهای قابل توجهی را برای آنها ایجاد کند.
فورد، همچنان در تکاپو برای رفع مشکل تأمین
بر اساس گزارش رویترز، اوایل ماه جاری، چین مجوزهای صادرات موقتی را به تأمینکنندگان عناصر کمیاب سه خودروساز برتر آمریکایی، از جمله فورد، اعطا کرد. با این حال، فارلی در گفتوگو با بلومبرگ نیوز تأکید کرد که فورد همچنان با مشکلات تأمین دست و پنجه نرم میکند. این معضل پیش از این نیز خود را نشان داده بود؛ به عنوان مثال، شرکت فورد در ماه مه، تولید شاسیبلند “اکسپلورر” خود را در کارخانه شیکاگو به مدت یک هفته به دلیل کمبود همین عناصر کمیاب متوقف کرده بود.

با وجود این چالشها، سهام فورد از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بیش از هفت درصد رشد داشته است. در واکنش به این وضعیت، کشورهای غربی تلاش کردهاند تا با سرمایهگذاری بر منابع جایگزین و افزایش ظرفیت پالایش در مناطقی مانند استرالیا، کانادا و آمریکا، وابستگی خود به عناصر معدنی کمیاب چین را کاهش دهند. این اقدامات با هدف کاهش ریسکهای زنجیره تأمین و تضمین پایداری تولید در صنایع کلیدی انجام میشود.