استان قزوین خود را برای تحولی چشمگیر در زیرساختهای آموزشی آماده میکند. طبق اعلام مدیرکل آموزشوپرورش استان، ۲۰ مدرسه جدید در مهر ماه سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید که گام مهمی در راستای بهبود کیفیت فضاهای آموزشی و تحقق عدالت آموزشی در منطقه محسوب میشود. این اقدام در پی طرح بزرگ “نهضت توسعه عدالت آموزشی” صورت میگیرد که برای استان قزوین، ۱۴۶ پروژه با ۱۰۱۷ کلاس درس پیشبینی شده است. این پروژهها تا پایان بهمن ماه سال جاری به اتمام خواهند رسید.
شفافیت و همکاری با خیرین، رمز موفقیت
حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزشوپرورش استان قزوین، در نشستی خبری که به مناسبت بیستوهفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز برگزار شد، بر اهمیت شفافیت در حکمرانی صحیح تاکید کرد. او اذعان داشت که سازمان آموزشوپرورش از نقدها استقبال میکند و آنها را فرصتی برای بهبود میداند. اصغری با اشاره به نگاه ویژه دولت به آموزشوپرورش و اولویت قرار دادن نهضت عدالت آموزشی، نقش خیرین مدرسهساز را حیاتی خواند. او تصریح کرد: “اگر حضور خیرین نبود، در حوزه فضاهای آموزشی و تجهیزات با چالشهای جدی روبهرو میشدیم.” این همکاریها نشاندهنده الگویی موفق از مشارکت مردمی در توسعه زیرساختهای حیاتی کشور است.
چالشها و فرصتها در مسیر توسعه آموزشی
اصغری در ادامه به چالشهای پیش روی فضاهای آموزشی در کشور اشاره کرد. استان قزوین، اگرچه از معضل مدارس سنگی رهاست، اما با پنج چالش عمده شامل کمبود سرانه تراکم، کمبود فضای آموزشی، وجود مدارس نیمهتمام، و مدارس نیازمند تخریب و بازسازی مواجه است. وی همچنین به کمبود جدی تجهیزات آموزشی، بهویژه در هنرستانها، اشاره کرد و بر لزوم حرکت از آموزش سنتی به سمت استفاده از تجهیزات نوین برای آموزش مدرن تاکید داشت.
وی توضیح داد که در استان قزوین به ۴۵۰ مدرسه جدید نیاز است که بخشی از آن به بازسازی و تخریب مدارس فرسوده اختصاص دارد. او بهویژه به وضعیت بحرانی مناطق البرز، محمدیه و مهرگان اشاره کرد که نیاز مبرم به توجه ویژه دارند. در طرح عدالت آموزشی، ۲۷ پروژه در البرز، ۱۲ پروژه در آوج، ۱۶ پروژه در آبیک، ۲۳ پروژه در تاکستان، ۴۲ پروژه در قزوین و ۲۶ پروژه در بوئینزهرا تعریف شدهاند که نشاندهنده توزیع برنامهریزی شده برای رفع نیازهای مناطق مختلف است.

اهمیت توسعه هنرستانها و رفع کمبود نیروی انسانی
مدیرکل آموزشوپرورش استان قزوین همچنین بر ضرورت اصلاح هرم نیروی انسانی تاکید کرد. او راه حل این مشکل را در توسعه هنرستانها دانست و بیان کرد که ۵۴ درصد دانشآموزان باید در مدارس فنیوحرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل شوند. این رویکرد نه تنها میتواند نیازهای شغلی جامعه را برطرف کند، بلکه زمینه ورود سریعتر دانشآموزان به بازار کار و کسب مهارتهای لازم را فراهم میآورد.
در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیروی پرورشی در مدارس، اصغری اعلام کرد که با کمبود نیرو در حوزه کیفیتبخشی مواجه هستند و تصمیم دارند از ۴۷۰ سهمیه جذب نیروی انسانی، ۱۰۰ نفر را به حوزه مشاور اختصاص دهند. این اقدام میتواند به تقویت ابعاد تربیتی و مشاوره دانشآموزان کمک شایانی کند.
وی در پایان و در پاسخ به سوالی درباره کند بودن روند انتصابات در آموزشوپرورش، تصریح کرد که در محیط علمی، رفتار مدیر باید علمی و منطقی باشد، نه سیاسی. به همین دلیل، برای انتصابات تا نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی صبر کردهاند تا بهترین تصمیمات اتخاذ شود. این اقدامات نشاندهنده یک رویکرد جامع و مسئولانه برای ارتقاء سطح آموزش در استان قزوین است.