اختلال چندروزه سامانه برخط مالیات نقلوانتقال املاک که روند پرداخت مالیات را در دفاتر اسناد رسمی با وقفه مواجه کرده بود، پس از پراکندگی نارضایتی سردفتران و مودیان، سرانجام برطرف شد. حالا با رفع اشکال فنی، امکان صدور مفاصاحساب الکترونیک برای هر انتقال ملکی از سر گرفته شده و معاملات مسکن بار دیگر بدون معطلی پیش میرود.
سابقه اختلال و کمبود اطلاعرسانی
این اختلال که تنها منحصر به روزهای اخیر نیست، بارها در ماههای گذشته نیز باعث قطع سرویس شده و سردفتران را وادار به مراجعه حضوری یا پرداختهای مکرر کرده است. از سوی دیگر، فقدان پاسخگویی بهموقع و اعلام نشدن زمان رفع مشکل از سوی سازمان امور مالیاتی، باعث سردرگمی کارگزاران و کاهش اعتماد مودیان شده بود.

تبعات وقفه در خدمات آنلاین
- تعویق در انجام معاملات مسکونی و تجاری و فشار مضاعف بر بازار ملک
- افزایش هزینه زمانی و مالی سردفتران و مشتریان در پی تلاش برای دریافت مفاصاحساب
این نارسایی، علاوه بر اختلال در چرخه اقتصادی بخش مسکن، تصویر خدمات دیجیتال دولت را زیر سؤال برده و ضرورت بهبود زیرساختهای فناوری اطلاعات را بیشتر نمایان کرد.
توصیه برای پایداری خدمات
- ایجاد «پنل هشدار» داخلی با تعیین سقف زمانی برای رفع اختلالات و ارسال اطلاعیه خودکار به دفاتر اسناد رسمی
- تعریف مسیر جایگزین (سازوکار دستی یا سامانه پشتیبان) تا در صورت بروز مجدد مشکل، پرداخت مالیات و صدور مفاصاحساب به صورت آفلاین امکانپذیر باشد
با اجرای این راهکارها، نهتنها سرعت واکنش فنی به اختلالات افزایش مییابد، بلکه اعتماد سردفتران و مودیان نیز به خدمات الکترونیک مالیاتی بازمیگردد و بازار معاملات ملکی از بیثباتی دور خواهد ماند.